Sa vorbim despre Scotia!

M-am intors. Temporar zic. Si asa cum v-am obisnuit – urmeaza o analiza la rece a ceea ce am vazut, trait si simtit in cele 6 saptmani petrecute in Edinburgh.

1. Drumul

Nu e nicio cursa directa Bucuresti – Edinburgh asa ca solutia e sa zbori cu blueair pina in Glasgow (doar joia si duminica) si apoi sa iei trenul o ora care te lasa fix in centru. Biletele sunt cam scumpe daca ma intrebati pe mine, mai jos de 300lei/sens nu gasesti. Acum cand m-am intos am platit 600lei cu bagaj de cala. Daca pun si trenul (12 lire) + autobuzul care te duce de la gara la aeroport (inca 8 lire) se strang multi banuti. Daca sunteti familie deja se strange o mica avere. So, avem 300 lei avionul (minim) + 8 lire autobuzul de la aeroport pina in centru + 12 lire trenul. Faza naspa e ca avionul e doar dimineata, daca la dus mai e cum mai e, la intoarcere e naspa de tot. Trebuie sa iei trenul din Edinburgh la 6 dimineata ca sa ajungi la aeroport undeva pe la 8, sa stai linistit. Importnt: duminica nu sunt trenuri, deci solutia e sa vii cu autocar sau vreo masina de ocazie.

2. Glasgow

O saracie de oras, murdar si ticsit de oameni grabiti. Am stat o noapte intr-un hostel absolut infiorator, am vizitat un muzeu (misto ce-i drept), m-am plimbat toata ziua, am mancat la mec si cam atat. Desi am vazut ca e inclus intr-o lista cu cele mai bune orase de locuit – pe mine m-a lasat rece, d’aia nici nu consider ca merita mai mult de 3 randuri.

3. Edinburgh

Ba.. v-am zis ca trenul te lasa fix in centru. Iesi afara din gara printr-un mall (o gluma de mall) si uau: plin de turisti, autocare d’alea misto, atmosfera nene. Basca poate ai noroc sa-ti cante si un scotian dintr-un cimpoi – pe scurt, impactul e puternic si iti da senzatia ca esti intr-un oras parca rupt din povesti: cladiri, arhitectura, autobuze super moderne, chinezi cu aparate foto – altceva!

Zona turistica e chiar misto. E castelul, e plin de carciumi, e plin de turisti – cat timp de invarti pe acolo e maxim. Dupa ce te indepartezi de centru, orasul se schimba brusc. E plin de masini, de copii galagiosi, de saraci care merg cu autobuzele sau de imigranti care vin / pleaca la munca. Dispare luxul, dispar restaurantele, dispar turistii – apar cetatenii. Vorbim despre ei imediat.

4. Scotienii

N-am avut nevoie de 6 saptmani sa-mi dau seama ca sunt zgarciti, prosti, puturosi, mincinosi, betivi si falsi, mi-am dat seama dupa fix 2 zile. Eu am stat la o familie, sot si sotie, am avut camera cu baie proprie pe care am platit.. destul. N-am avut prea multe glume cu ei, ii vedeam de obicei seara 5 minute cand veneam de la munca. De multe ori se intampla sa ii gasesc la masa – niciodata nu n-au intrebat daca vreau sa gust. Eu in schimb, de cate ori cumparam ceva – mereu ii intrebam daca vor sa guste. Si gustau de fiecare data.

In camera era caldura doar seara cate o ora, in rest caloriferele erau reci. Dimineata era cel mai horror, era un frig in camera de va jur ca nu-mi venea sa ma dau jos din pat. Nu prea a fost corect, mai ales ca le-am platit cat au cerut. Sa fac scandal – nu era cazul. Bine ca n-am racit.

Din a 2-a zi de munca m-a pus seful sa mint. Plecam cu niste treburi din birou si m-a rugat sa le spun tuturor celor din firma ca am o alta problema si d’aia plec. N-am reusit sa inteleg nici acum de ce a trebuit sa-i mint, nu era nicio situatie speciala. Din acel moment, n-am mai stiut daca cei care vorbeau cu mine spuneau minciuni, a fost tare aiurea. E logic, daca eu a trebuit sa-i mint degeaba – probabil ca si ei ma minteau degeaba. Dupa alte 2 zile, una din angajate m-a rugat sa-i spun diverse chestii mai personale. O alta angajata m-a tras deoparte si mi-a zis sa nu mai vorbesc cu acea angajata, in timp ce o alta imi spunea ca e singura (si disponibila) si ma asteapta sa luam amandoi autobuzul la plecare. Dintr-o data eram in centrul atentiei fara sa inteleg de ce. Era evident ca seful le-a pus sa ma descoasa. Din ziua aia a trebuit sa duc o lupta cu toti ceilalti, in sensul sa reusesc sa gasesc un echilibru, sa discut cu fiecare in parte dar fara sa spun practic nimic. Iar ei sa nu-si dea seama de asta. Va zic ca e tare greu, mai ales cand nu stapanesti la perfectie limba.

O sa merg pe varianta ca am avut eu ghinion de job si nu generalizez. O sa zic ca in autobuze am avut eu ghinion sa ma asez langa „altfel” de oameni. O sa zic ca agentii imobiliari si propietarii de case sunt oameni normali si am avut eu ghinion sa ma lovesc de acei cativa cretini care n-au nimic altceva de facut decat sa ia strainii la misto. O sa zic ca am stat eu la singurii oameni care pot manca friptura cu cartofi prajiti in fata unui om mort de foame si nu le sta mancarea’n gat.

–  Twigg, da cine plm te crezi de nimic nu-ti convine?

Ma bucur ca ai intrebat! Sunt doar un om care are o limita la toleranta ceva mai mica decat majoritatea. Probabil si din cauza varstei, nu stiu. Adica nu ma mai impresionez din orice, nu mai sunt dispus sa accept orice, nu sunt obligat sa suport orice. Daca stau pe un scaun intr-un autobuz aproape gol si un idiot se aseaza fix langa mine, desi se putea aseza oriunde in autobuz, apoi incepe sa tuseasca si sa-si traga mucii fix in creierii mei – well, sa va vad pe voi cum stati relaxati.

5. Accomodation

Zilnic vin mii de oameni acolo, majoritatea tineri. Unde sa-i cazezi? Raspuns: in orice camaruta unde poti monta un pat. Si nu pe putin, pe foarte multi bani coite. Pentru ca daca tu nu-ti permiti – sigur apare altul care isi permite. Nu conteaza ca isi permite 2 luni sau 6 luni, cand termina banii o sa plece si altul ii va lua locul.

Am fost la aproximativ 7 – 8 vizionari. Cel mai ieftin apartament avea 1 dormitor si costa 750lire/luna, celelalte intre 800 si 900 lire si toti cer depozit cel putin 1 luna in avans. Deci ca sa poti sa te muti – ai nevoie de aproximativ 2000 lire pentru ca pe langa rata si depozit mai trebuie sa iei in calcul taxa de primarie si facturile. Cu mancarea te descuri tu.

Doar ca nu e atat de usor chiar daca e scump. Sunt slabe sanse sa poti lua apartamentul pentru ca de obicei se „bat” pe el mai multe persoane si fiecare mic detaliu conteaza: daca esti fumator, daca ai pisica sau caine, daca ai copil, ce salariu ai, recomandari etc, totul conteaza. Nu va faceti griji, sunt atat de idioti incat e suficient sa ai o imprimanta si sa faci tu niste hartii cu recomandari. Mai mult, daca cunosti pe cineva cu o engleza perfecta, il pui sa vorbeasca la telefon cu propietarul, sa-i zica ca lucrezi la el si esti cel mai important angajat. Nu ma intrebati de ce dar chestia asta tine, va dati seama cat de idioti sunt, nu te vor crede pe tine care esti in fata lor dar vor crede o voce la telefon. Va mai dau un pont, l-am primit si eu de la cineva: daca ai pus ochii pe un apartament/casa, le spui ca oferi mai mult. Daca propietarul cere 1000 lire, tu sa oferi 1100 sau chiar 1200. Pe ei nu-i intereseaza decat banii. Dar merita?

6. Altele

Un tuns costa 10 – 12 lire. O cursa cu taxiul de la periferie in centru cam 20 de lire, o calatorie cu autobuzul e 1,70 lire. Daca stai mai mult, exista un card (ridacard) cu care te scoti mai ieftin. Nu mergeti la sofer cu bancnote, trebuie sa aveti bani ficsi (monede), altfel nu va lasa sa va urcati. Nu exagerati nici cu bagajele, n-o sa va lase sa urcati.

O bere in orice pub costa de la 4 lire in sus. Un burger cu cartofi prajiti de la 7 lire in sus, intrarea la castel e 17 lire si sincer nu merita. Daca vrei sa vii vara in timpul festivalului – ai grija ca sunt milioane de turisti si peste tot e plin. Era sa uit: ia-ti bilete si cazare din timp.

Vremea e naspa, cel putin pentru mine. Chiar daca sunt grade cu plus, bate vantul rece dinspre mare si se simte mult mai frig. Soarele nu prea se arata iar asta mie imi da depresie. Vara nu sunt mai mult de 20 de grade dar tot nu e vreme de tricou.

7. Merita?

Daca esti tanar si fara obligatii – merita categoric. E plin de turiste, de fete, gay si lesbiene incat ai sanse serioase sa futi italience, spaniole, poloneze si englezoaice fara niciun efort. Edinburgh e recunoscut ca un oras tolerant cu minoritatile sexuale, tipii misto sunt gay asa ca nu te duce cu prietena. Cazeaza-te la hostel (castle rock de ex) si dormi intr-o camera mixta. Nu stiu daca din prima dar din a 2-a noapte sa ai prezervative la tine. Ulterior cauta o camera intr-un shared (aprox 500 lire/luna), de obicei fetele dau astfel de anunturi si unele specifica clar ca vor sa stea cu un baiat finut si curat.

Daca esti trecut de 30 de ani, ai nevasta si plod – vino cu bani la tine, multi bani. Fii pregatit sa cheltui mii de lire pe care nu stii daca ii mai faci la loc. De exemplu, un tip cu care am vorbit, care spune ca castiga intr-o luna cam 3500 lire, cu 2 zile inainte de salariu se imprumuta la altcineva ca nu avea bani de rata. Poate ca nu castiga atat dar na, mergem pe incredere. Si inca ceva: nu se poate trai cu un singur salariu, vei ajunge un frustrat care da tot ce castiga pe rate si facturi. Ultimul detaliu: sunt foarte multe zone naspa, pline de drogati si betivi unde nu e bine sa locuiesti, mai ales cu copil.

Locurile de munca sunt destul de limitate si prost platite. Ca sa poti obtine locul de munca, trebuie sa procedezi exact invers ca la case: sa-i spui ca accepti sa lucrezi si pe mai putin decat ofera. Nu uita sa-ti faci un CV bomba, esti expert in respectivul domeniu. Stai linistit, sunt atat de idioti incat nu se vor prinde ca esti varza, ei sunt oricum mai prosti ca tine.

8. Concluzii

Daca as avea bani – da, e un oras in care cred ca m-as simti bine. Mi-as inchiria o casa intr-o zona buna, mi-as lua masina, pe fii-mea as duce-o la o scoala renumita, aerul e curat, mancarea mai sanatoasa ca aici. Doar ca un astfel de stil de viata costa probabil 5000/luna (sau mai mult), nu cred ca voi reusi sa castig atat. Faza e ca cu atata banet as putea trai oriunde in lume, in zone mult mai misto. De exemplu sudul Frantei sau Costa Rica. Chiar si aici, cu 20.000 lei/luna traiesti ca un rege. Adica nu mai vad niciun motiv sa locuiesc in frig daca ma intelegeti.

Un alt motiv de ingrijorare e fii-mea si sistemul lor de invatamant, foarte relaxat. Majoritatea copiilor care vin din Ro se descurca excelent aici dar odata ce ai intrat in sistemul lor – nu mai poti sa te intorci in Ro. Trebuie sa fii absolut sigur ca cel putin pina la liceu, copilul tau ramane acolo. Daca te-ai intors – copilul risca sa ramana repetent si i-ai futut viata. But don’t worry, just relax. Astea erau vorbele lu ala pentru care am lucrat. E normal, sunt doar un imigrant, la fel ca majoritatea celor din firma lui. A 2-a zi dupa ce am plecat, m-a anuntat ca a gasit deja pe altcineva in locul meu.

In primele zile de munca, absolut toti angajatii veneau la mine si ma imbratisau, chiar ma gandeam in sinea mea „bai nene, ce oameni! ce prietenosi sunt!” Doar ca, dupa alte cateva zile, niciunul nu ma mai baga in seama. Totul e strategie, hai sa-i uram un bun venit, te iubim, uite ce echipa misto suntem, ca o familie. In realitate nu le pasa de tine. L-am rugat pe sef sa ma ajute cu cazarea – sigur ca te ajut! dar l-a durut in pl. L-am rugat sa ma ajute cu altceva – sigur ca te ajut! la fel, l-a durut in pl. I-am zis ca nu ma descurc cu salariul – cica just relax, will be fine. Stia ca e doar o chestiune de timp pina cedez, d’aia l-a durut in pl, d’aia m-a tot amanat cu contractul, d’aia mi-a dat un salariu de mizerie. Fie esti sclav – fie pleci. Neeext!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *